Wegen
Het (groot) onderhoud aan de verhardingen is gebaseerd op gegevens uit het beheer- en onderhoudsplan 2020-2029. De uitvoering is verwerkt in het digitale
beheerssysteem. De gegevens worden 1 keer per 2 jaar volledig ge-update via weginspecties van
het gehele areaal. Deze informatie zorgt voor een grove meerjarenplanning met een tijdshorizon
van vijf jaar. Elk jaar wordt op basis van actuele lokale informatie zoals schouwrondes en
meldingen van inwoners/bedrijven, de grove meerjarenplanning bijgesteld. Zo ontstaat een
dynamische meerjarenplanning waarbij, daar waar mogelijk, ook aansluiting wordt gezocht met de
aanpak van verkeerssituaties, rioolvervangingen of reconstructieprojecten in het openbaar gebied.
Openbare verlichting
In juni 2020 is het beheer- en onderhoudsplan openbare verlichting 2021-2030 door de raad vastgesteld. De techniek van led verlichting is inmiddels zo ver ontwikkeld, dat er voor alle toepassingen een led oplossing mogelijk is. De conventionele lichtbronnen zullen op termijn ook niet meer verkrijgbaar zijn. Bij vervanging- en uitbreidingsplannen wordt altijd led verlichting toegepast. Voor de afweging van de inzet van het in de meerjarenraming 2022-2024 voor 2022 voorgestelde prioriteitenbudget is een voorstel ingediend om de totale openbare verlichting te gaan voorzien van kWh-meters. Na realisatie hiervan is het mogelijk om openbare verlichting waar nodig om te bouwen naar een dynamische verlichting.
Verkeersregelinstallaties
De verkeersregelinstallaties (VRI) van de Roermondseweg-Ringbaan Oost en de Kazernelaan –
Ringbaan West zijn de komende jaren aan vervanging toe. In de "Knelpuntennotitie Ringbanen" is
opgenomen dat eerst een onderzoek wordt uitgevoerd of een VRI wel de beste oplossing is op die
specifieke locaties. Dit onderzoek loopt momenteel. Voor de vervanging van de VRI Kazernelaan zijn via het budget vervangingsinvesteringen middelen beschikbaar. De beschikbaarstelling van budget voor de vervanging VRI Ringbaan-Oost-Roermondseweg wordt onderdeel van de beoordeling 2022.
Bollards
Voor het reguleren van het verkeer in en rond de binnenstad wordt gebruik gemaakt van
verzinkbare afsluitpalen, zogenaamde bollards. De aanschaf en plaatsing van deze bollards zijn
veelal via eenmalige investeringen gefinancierd. De vervangingskosten van bollards in de binnenstad dienen nog in de meerjarenbegroting te worden opgenomen.
De bewaking en toegangscontrole van de bollards wordt medio 2020 opgenomen in de portal van parkeerbeheer.
Parkeren
Het beheer- en onderhoudsplan voor het on- en off-street parkeren 2021 - 2025 is opgenomen in het MJOP van Vastgoed.