BEGROTING 2021

PR02 Verkeer, vervoer en waterstaat

Prioriteiten en vervangingsinvesteringen

Investering

Lasten

Incidenteel/ structureel

Prioriteiten

Stelpost grotere knelpunten weginfrastructuur 2021

24

Structureel

Stelpost kleine verkeersknelpunten 2021

11

Structureel

Centrale meldkamer voor parkeergarages

20

Structureel

Digitalisering parkeerproducten

100

100

Incidenteel

Investering

Lasten

Incidenteel/ structureel

Vervangingsinvesteringen

Grootschalige en levensduur verlengende maatregelen Boshoverbrug

850

35

Structureel

Vervanging VRI Kazernelaan (aanvullend krediet)

200

11

Structureel

Vervanging VRI kruising Ringbaan Oost-Roermondseweg doorgeschoven naar 2022

350

0

Structureel

Stelpost grotere knelpunten weginfrastructuur 2021

Wat willen we bereiken?

Grotere knelpunten in de weginfrastructuur oplossen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Jaarlijks neemt de raad een besluit over de grotere projecten van de stelpost weginfrastructuur (prioriteit). Op basis van de “Inventarisatie knelpunten Ringbanenstelsel 2017” worden de aan te pakken knelpunten uitgevoerd.

Wat mag het kosten?

De raad heeft bij de behandeling van de Kadernota 2018 een motie aangenomen over knelpunten in de weginfrastructuur. Naar aanleiding van deze motie en het gevoerde debat wordt een jaarlijks terugkerende prioriteit van € 11.000,- kapitaallasten opgevoerd om kleine verkeersknelpunten op te lossen. Ook zijn naar aanleiding van het document “Inventarisatie knelpunten Ringbanenstelsel 2017” en deze motie, tot en met 2023 prioriteiten opgevoerd ten behoeve van het oplossen van de grotere knelpunten in de weginfrastructuur. Het budget voor 2021 (ten behoeve van kapitaallasten voor meerdere investeringskredieten) wordt geraamd op € 24.150,-.

Stelpost kleine verkeersknelpunten 2021

Wat willen we bereiken?

Knelpunten in de weginfrastructuur oplossen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Op basis van de inventarisatie worden de knelpunten aangepakt.

Wat mag het kosten?

De raad heeft bij de behandeling van de Kadernota 2018 de motie IM9 aangenomen over knelpunten in de weginfrastructuur. Naar aanleiding van deze motie en het gevoerde debat wordt een jaarlijks terugkerende prioriteit van € 11.000,- kapitaallasten opgevoerd om kleine verkeersknelpunten op te lossen.

Centrale meldkamer voor parkeergarages

Wat willen we bereiken?

Door de aansluiting op een centrale meldkamer wordt de kwetsbaarheid van de 24/7 storingsdienst van de gemeente Weert verminderd en de bereikbaarheid verbeterd. Daarnaast zorgt de meldkamer voor een verbetering van onze dienstverlening. De centrale meldkamer beschikt altijd over de data uit het parkeersysteem en actuele camerabeelden waardoor zij klanten direct en optimaal kunnen helpen. De centrale meldkamer zorgt voor een afname van de werkdruk bij de drie storingsdienstmedewerkers. Dit is conform de speerpunten voor Personeel en Organisatie in het Programma 2018-2022.

Wat gaan we daarvoor doen?

Intercomoproepen vanuit de 6 parkeergarages en parkeerterrein Centrum-Noord worden afgehandeld vanuit een externe centrale meldkamer.

Wat mag het kosten?

In totaal kost het gebruik van een externe centrale meldkamer per jaar € 38.000,- exclusief BTW. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De helft van dit bedrag wordt gefinancierd vanuit de bestaande begroting voor parkeren. Vanaf 2020 worden de parkeerautomaten dynamisch geledigd. Dit zorgt voor een jaarlijkse besparing van circa € 20.000,-.

Digitalisering parkeerproducten

Wat willen we bereiken?

De kwaliteit van de dienstverlening rondom de parkeerproducten verbeteren door een volledige digitale verwerking en beheer van parkeerproducten, die worden aangevraagd via een digitaal loket. Het zorgt voor een verbetering van het gebruik- en parkeergemak bij klanten.

Wat gaan we daarvoor doen?

Het digitaal verwerken en beheren van parkeerproducten (parkeervergunningen,-abonnementen, - bundels en kraskaarten) van bewoners, bezoekers, bedrijven en werknemers.

Wat mag het kosten?

De implementatie van digitaal verwerken en beheren van parkeerproducten kost € 100.000,- (eenmalig). Daarna kost het beheer en onderhoud van het digitale loket circa € 45.000,-. Dit kan worden gedekt uit bestaande budgetten voor de huidige parkeerproducten.

Grootschalige en levensduur verlengende maatregelen Boshoverbrug

Wat willen we bereiken?

Veiligheid van de Boshoverbrug in stand houden en de restlevensduur te laten behalen tot 2049.

Wat gaan we daarvoor doen?

Uitvoering conform het beheer-, onderhoud- en instandhoudingsplan civieltechnische kunstwerken 2020-2030

Wat mag het kosten?

Totale kosten zijn € 850.000,- met een afschrijvingstermijn van 28 jaar.  

Vervanging VRI Kazernelaan (aanvullend krediet)

Wat willen we bereiken?

Verkeersveiligheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

Verkeersregelinstallatie op het kruispunt Kazernelaan vervangen.

Wat mag het kosten?

Aanvullend krediet bedraagt € 200.000,-. De totale kosten zijn € 350.000,- met een afschrijvingstermijn van 20 jaar.

Vervanging VRI kruising Ringbaan Oost-Roermondseweg doorgeschoven naar 2022

Wat willen we bereiken?

Verkeersveiligheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

Vervangen van de verkeersregelinstallatie op de Ringbaan Oost-Roermondse weg.

Wat mag het kosten?

Om de VRI te kunnen vervangen en te moderniseren aan de huidige verkeerskundige wensen, € 350.000,- benodigd is.  De afschrijvingstermijn is 20 jaar.

Deze pagina is gebouwd op 10/01/2020 13:02:00 met de export van 10/01/2020 12:54:54