Vennootschappen
- Vennootschappen Enexis Holding NV
Enexis Holding NV
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Den Bosch
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
Dividend
Begroting:
Financieel resultaat
99.900
Balans:
1-1-2021
31-12-2021
Eigen vermogen
4.088.000
4.088.000
Vreemd vermogen
4.435.000
4.435.000
Bedrijfsactiviteiten
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Ontwikkelingen
De rol van Enexis is essentieel voor versnelling van de energietransitie. Enexis is een strategische partner voor het bieden van een belangrijk fundament voor het kunnen behalen van de doelstellingen ten aanzien van broeikasgasreductie en duurzame opwek. In de Energieagenda 2019-2030 staat toegelicht dat de energietransitie een systeemtransitie is die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moet er worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een decentraal, duurzaam energiesysteem. Dit vraagt forse aanpassingen in het energienetwerk en -dienstverlening. De investeringsplannen voor elektriciteit en gas 2020-2030 bevatten de uitbreidings- en vervangingsinvesteringen voor de elektriciteits- en gasnetten in het gehele beheersgebied van Enexis. Voor de financiering van een deel van deze investeringen hebben 5 provinciale en 23 gemeentelijke aandeelhouders eind juli 2020 (het eerste deel van) een converteerbare hybride aandeelhouderslening aan Enexis Holding verstrekt. De gemeente Weert heeft eind juli 2020 een converteerbare hybride lening verstrekt van € 374.293,-.
Risico's
Financieel risico: Als gevolg van de extra investeringen in de energietransitie en de doorberekening van de Tennet-tarieven zal de winst 2021 en het in 2021 te ontvangen dividend over de winst van 2020 substantieel lager zijn ten opzichte van 2019 en 2020. In 2022 is de prognose dat het uit te keren dividend gehalveerd zal zijn ten opzichte van 2020. In 2022 worden namelijk de tarieven door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opnieuw bepaald en zal de impact van de lage rente zich nadrukkelijk (negatief) doen gelden.
De effecten van de coronacrisis op de lange termijn zijn nog onduidelijk. De impact van de coronacrisis op de nettowinst van het eerste halfjaar 2020 is echter gering te noemen. - Vennootschappen NV Waterleidingmaatschappij (WML)
NV Waterleidingmaatschappij (WML)
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Maastricht
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
Dividend (17 van de 500 aandelen)
Begroting:
Financieel resultaat
6.000
Balans:
1-1-2021
31-12-2021
Eigen vermogen
215.300 (op basis van jaarrekening 2019)
218.300 (op basis van jaarrekening 2019)
Vreemd vermogen
265.000 (op basis van jaarrekening 2019)
265.000 (op basis van jaarrekening 2019)
Bedrijfsactiviteiten
De kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen in Limburg. Drinkwater van uitstekende kwaliteit, 24 uur per dag en met de juiste druk.
WML stelt de openbare drinkwatervoorziening veilig, beschermt bronnen en stimuleert duurzaam gebruik van water.Ontwikkelingen
Om de Maas als bron voor de productie van drinkwater voor de toekomst veilig te kunnen stellen, is meer inzicht nodig in de gevolgen van klimaatverandering op de afvoer van de Maas. Daarnaast moet meer internationaal worden samengewerkt om grip te krijgen op opkomende stoffen.
Risico's
WML gaat het financieel beleid herijken in relatie tot toekomstige investeringen door ontwikkelingen zoals nieuwe, ongewenste stoffen in de waterbronnen, de energietransitie en klimaatontwikkelingen.
De BNG is gestopt met het financieren van langlopende geldleningen in de gehele drinkwatersector. De omvang van het vreemd vermogen van WML is relatief hoog. Om de financierbaarheid van WML veilig te stellen zal de schuldpositie van WML gereduceerd moeten worden en zullen -op de langere termijn- de investeringen meer met eigen vermogen gefinancierd dienen te worden. - Vennootschappen NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma algemene dekkingsmiddelen (treasury)
Vestigingsplaats
Den Haag
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder, stemrecht
Financieel belang
41.379 aandelen
Begroting:
Financieel resultaat
nog niet bekend
Balans:
1-1-2021
31-12-2021
Eigen vermogen
4.887.000 (1-1-2020)
Vreemd vermogen
144.802.000 (1-1-2020)
Bedrijfsactiviteiten
In 2019 is de omzet van de kredietverleningen ten opzichte van 2018 gestegen van € 11.600.000.000,- naar € 14.000.000.000,-. De stijgende kredietbehoefte deed zich voor in alle sectoren (decentrale overheden, wonen, zorg, onderwijs en energie en infrastructuur). Deze financiering wordt gebruikt voor het realiseren van maatschappelijke doelstellingen.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen te vermelden.
Risico's
- Alternatieve financieringsmogelijkheden voor klanten bij nieuwe instituties op de markt.
- Afname prijsvoordeel door huidige kapitaalmarktomstandigheden in combinatie met schaalgrootte concurrenten.
- Beperking klantenkring door terugtredende overheid als garantieverstrekker in combinatie met statutaire beperkingen.
Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningschap Weert e.o. de Risse
Werkvoorzieningschap Weert e.o. de Risse
Programma 6
Vestigingsplaats
Weert
Bestuurlijk belang
De gemeente Weert is, evenals de andere deelnemende gemeenten (Nederweert en Cranendonck), met twee collegeleden in het algemeen bestuur vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie afgevaardigden van het algemeen bestuur. Naast een algemeen bestuur heeft de Risse Holding een Raad van Commissarissen, bestaande uit drie externe leden die op basis van hun specifieke deskundigheid zijn aangetrokken.
Financieel belang
Bijdrage 2021: € 7.883.824,-
Begroting:
Financieel resultaat
- 63
Balans:
1-1-2021
31-12-2021
Eigen vermogen
647
585
Vreemd vermogen
Bedrijfsactiviteiten
In de Participatiewet zijn de WWB, de Wsw en een deel van de Wajong samengevoegd. De Wsw-oud wordt door Risse Groep uitgevoerd. Daarnaast speelt Risse Groep als leerwerkbedrijf een belangrijke rol in het begeleiden van mensen naar werk.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Risico's
Financiële gevolgen coronacrisis.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Limburg Noord
Veiligheidsregio Limburg Noord
Programma 1, 6 en 7
Vestigingsplaats
Venlo
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt, conform artikel 14 Wgr, benoemd door het algemeen bestuur en bestaat uit:
de voorzitter van algemeen bestuur;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie GGD;
3 leden uit en op voordracht van de bestuurscommissie Veiligheid zijnde algemeen bestuursleden.
De gemeente Weert is vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.Financieel belang
In de kaderbrief Veiligheidsregio Limburg-Noord spreekt men over een bijdrage o.b.v. begroting 2021 Veiligheidsregio Limburg-Noord voor Weert van € 5.432.000,-
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2021
31-12-2021
Eigen vermogen
3.019
2.517
Vreemd vermogen
55.859
50.545
Bedrijfsactiviteiten
Nederland is ingedeeld in 25 veiligheidsregio's. In een veiligheidsregio wordt samengewerkt door verschillende besturen en diensten bij de uitvoering van taken op het terrein van brandweerzorg, rampen- en crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening, openbare orde en veiligheid.
Binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord werken brandweer, GGD en crisisbeheersing samen. Tevens is de veiligheidsregio een samenwerkingsverband tussen de politie, gemeenten, defensie, waterschappen Rijkswaterstaat, ambulanceZorg Limburg-Noord en Prorail. Het doel van de samenwerking is gezamenlijke voorbereidingen treffen en de aanpak van een ramp of crisis gecoördineerd tot stand brengen.
Ontwikkelingen
Bijzonderheden met financiële gevolgen voor de Veiligheidsregio Limburg-Noord worden in de begroting van 2021 verwacht op het gebied van een aantal punten. Zo is er een extra investering nodig bij de brandweer op het gebied van vrijwilligers, beroepspersoneel, werving en opleidingen. Dit is nodig om een verantwoorde mate van paraatheid van de brandweer te garanderen. Daarnaast wordt er uit gegaan van een loonkostenstijging en een materiële kostenstijging. Daarnaast wordt er een daling van het aantal kinderen en verslechtering van de sociaal economische status verwacht; dit vertaalt zich in het resultaat dat deze twee ontwikkelingen naar verwachting tot een structurele kostendaling leiden. Verder zal in 2021 de actualisatie van de verdeelsystematiek worden uitgewerkt. Dit betekent dat voor de begroting 2021 de waarden op de objectieve verdeelcriteria geactualiseerd zijn. Ten slotte heeft het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Limburg-Noord ingestemd met de aanvulling van de algemene reserve door het ophogen van de gemeentelijke bijdrage gedurende 4 jaar. In de begroting 2021 is deze aanvulling ook meegenomen.
Risico's
(Financiële) gevolgen van de coronacrisis.
- Gemeenschappelijke regelingen RUD Limburg Noord
RUD Limburg Noord
Programma 7
Vestigingsplaats
Venlo/Roermond
Bestuurlijk belang
De GR RUD LN heeft een algemeen bestuur, dagelijks bestuur, een directeur en een kleine ambtelijke organisatie.
De gemeente Weert is middels een collegelid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.Financieel belang
De totale bijdrage vanuit de gemeente Weert bedraagt voor 2021 €109.923,-. Deze totaalbijdrage is opgebouwd uit de volgende onderdelen: vaste bijdrage, bijdrage coördinatiecentrum, onvoorzien, onderhoud meetapparatuur, beschikbaarheidsdienst.
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2021
31-12-2021
Eigen vermogen
125
95
Vreemd vermogen
1.372
1.150
Bedrijfsactiviteiten
De Gemeenschappelijke Regeling Regionale Uitvoerings Dienst Limburg Noord (GR RUD LN) is met ingang van 1 januari 2018 praktisch van start gegaan met 15 Noord- en Midden Limburgse gemeenten en de provincie als deelnemers.
Binnen de huidige exploitatie is een post van € 50.000,- opgenomen voor onvoorziene uitgaven. In het kader van de begroting 2021 is besloten om geen algemene reserve in te stellen.
Ontwikkelingen
De grootste ontwikkeling voor de komende jaren is de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging. Het hieruit voortvloeiende digitale stelsel omgevingswet zal worden geïmplementeerd.
Risico's
In de risicoparagraaf worden een aantal risico's beschreven, onder andere het ziekteverzuim, bijscholing van medewerkers, kosten ontwikkeling ICT voorzieningen, gegevensbescherming in het kader van de AVG.
- Gemeenschappelijke regelingen Omnibuzz
Omnibuzz
Programma 6
Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn 30 Limburgse gemeenten vertegenwoordigd. Deze gemeenten hebben de ambitie om het doelgroepenvervoer toekomstbestendig te organiseren, met een nadrukkelijke aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.
Financieel belang
De bijdrage 2021 is geraamd op € 573.498,-.
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2021
31-12-2021
Eigen vermogen
760
749
Vreemd vermogen
2.121
2.012
Bedrijfsactiviteiten
Omnibuzz regelt het doelgroepenvervoer voor inwoners van Weert met een mobiliteitsbeperking. De kosten worden uit het Wmo budget voldaan. Omdat gemeenten naast Wmo vervoer ook verantwoordelijk zijn voor andere vormen van doelgroepen-vervoer, zoals het Wmo begeleid vervoer (dagbesteding en dagopvang), het vervoer in het kader van de Jeugdwet en het leerlingenvervoer, wordt gestreefd naar een gefaseerde instroom van deze vervoersvormen om synergievoordelen te behalen.
Op verzoek van en in overleg met de deelnemende gemeenten is door Omnibuzz een pakket aan maatregelen uitgewerkt met als doel zowel de organisatie als de klant slimmer en efficiënter om te laten gaan met de beschikbare middelen.
Ondanks de stijging van de vervoersintensiteit is de kwaliteit van het vervoer uitstekend gebleven.
Op basis van de visie “Goed, veilig, betrouwbaar en betaalbaar doelgroepenvervoer voor nu en later” heeft Omnibuzz verder invulling gegeven aan de ambitie om te groeien tot een professionele regiecentrale.Na een ambtelijke en bestuurlijke evaluatie en een bespreking van de resultaten, is in 2019, naast de reguliere overlegmomenten, gestart met themasessies waarin ambtenaren inhoudelijk voorbereid worden op hun adviserende rol bij relevante besluitvormingsthema’s.
Daarnaast wordt 6x per jaar een bestuurlijke informatiebrief verzonden om gemeenten te informeren over de lopende gang van zaken qua vervoer en financiën alsmede actuele thema’s.Ontwikkelingen
De Corona crisis heeft in 2020 geleid tot een forse daling van het Omnibuzz vervoer. Het is niet voorzienbaar of het vervoer in 2021 weer terugkomt op het 'oude' vervoersniveau. Daarnaast zijn door de crisis een aantal activiteiten die zouden moeten leiden tot een stabilisering van het vervoersvolume verschoven naar een later tijdstip.
Risico's
De volgende bedrijfsrisico’s kunnen zich voordoen:
- Bezuinigingen door gemeenten.
- Uittreden van gemeenten uit de GR.
- Beheersbaarheid van het vervoer.
- Instromen overige vervoersvormen.
- Procesrisico’s (uitvoering van taken omtrent regie en planning en beperkte bezetting).
- Personele risico’s (beperkte bezetting/ kennis van het personeel).
- ICT risico’s.
- Financiële risico’s (inkoop, btw verhoging).
- Kwaliteitsrisico’s (kwaliteit van informatie en vervoerders).
- Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Programma 9 en algemene dekkingsmiddelen
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur zijn alle deelnemende gemeenten en waterschappen vertegenwoordigd. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en 5 leden, te benoemen door het algemeen bestuur.
Financieel belang
De eigen bijdrage voor 2021 bedraagt € 647.000,-.
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2021
31-12-2021
Eigen vermogen
1.190
1.190
Vreemd vermogen
5.551
5.630
Bedrijfsactiviteiten
BsGW draagt zorg voor het heffen en innen van alle lokale belastingen (gemeentelijk en voor waterschappen) en beheert de authentieke basisregistratie WOZ (administratie en waardering). Het takenpakket bestrijkt het taakveld van advisering en opstellen van conceptverordening(en), de opbouw van benodigde basisregistraties en het opleggen en innen van de aanslagen tot en met de dwanginvordering. Afhandeling van klantreacties gedurende al deze processtappen behoort eveneens tot het takenpakket.
Ontwikkelingen
Vanaf 1 januari 2022 is er een verplichting om woningen te waarderen op basis van de gebruiksoppervlakte in plaats van op bruto inhoud (momenteel gebruikt BsGW deze waarderingsmethode). Kosten die hieruit voortvloeien worden per gemeente op basis van een plan van aanpak doorberekend.
Daarnaast wordt een uniforme (samenhangende) objectenregistratie steeds belangrijker. Deze ontwikkeling heeft mogelijk financiële gevolgen voor de meerjarenbegroting 2022 en verder. BsGW zal op termijn in samenspraak met de deelnemers een besluit moeten nemen wie de gegevens van alle object gebonden gegevens verzamelt, bijhoudt en muteert.Risico's
Het voornaamste risico dat voor de gemeente uit dit samenwerkingsverband voortkomt is de toenemende hoogte van de proceskosten in verband met het afhandelen van bezwaarschriften en ontwikkelkosten. Dit blijft een aandachtspunt.
BsGW werkt tegen de laagst mogelijke kosten, uitgaande van de beste prijs/prestatie verhouding gekoppeld aan handhaving en waar mogelijk verhoging van het niveau van de dienstverlening. BsGW investeert als kwaliteitsorganisatie continu in de ontwikkeling van kennis en resultaatbewustzijn van zijn medewerkers.
De begrotingswijzigingen van BsGW worden behandeld in de raad.
- Gemeenschappelijke regelingen BVO ICT Noord- en Midden Limburg
BVO ICT Noord- en Midden Limburg
overhead
Vestigingsplaats
Roermond
Bestuurlijk belang
Bedrijfsvoeringsorganisatie.
Van iedere deelnemende gemeente zit één lid van het college in het bestuurFinancieel belang
Financiële bijdrage 2021: € 1.344.011,-.
Begroting:
Financieel resultaat
0
Balans:
1-1-2021
31-12-2021
Eigen vermogen
200
250
Vreemd vermogen
650
650
Bedrijfsactiviteiten
In de raadsvergadering van 13 december 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met het oprichten van een gemeenschappelijke regeling ICT Noord- en Midden Limburg in de vorm van een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) per 1 januari 2018.
Het doel van de samenwerking is: een flexibelere, efficiëntere en professionelere dienstverlening op het gebied van Informatie en Communicatie Technologie (ICT).In de BVO vormen de gemeenten samen één bestuurslaag: het bestuur. De deelnemende gemeenten zijn: Roermond, Venlo, Weert en Nederweert.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Risico's
Een risico is dat de dienstverlening vervreemd van de organisatie. Ter voorkoming hiervan is een stevige governance structuur ingericht.
Samenwerkingsverbanden
- Samenwerkingsverbanden Afvalsamenwerking Limburg
Afvalsamenwerking Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Publiek belang
Het organiseren en behartigen van de belangen van de Limburgse gemeenten bij het verwerken van het afval.
Financieel belang
Jaarlijkse contributie (€ 0,10 per inwoner).
Bedrijfsactiviteiten
ASL is een vereniging, waar alle Limburgse gemeenten lid van zijn. ASL stelt zich ten doel om ingezameld huishoudelijk afval op een efficiënte wijze zo verantwoord mogelijk voor het milieu te laten verwerken. Dat doet zij bijvoorbeeld via contract-aanbesteding voor gemeenten voor grote afvalstromen zoals PMD, GFT en restafval. ASL zorgt ook voor kennisdeling tussen de leden en voor belangenbehartiging van de leden op nationaal niveau.
Ontwikkelingen
Eind 2019 heeft ASL een nieuwe visie vastgesteld over hoe in de toekomst om te gaan met afval in onze provincie. De leden willen niet meer traditioneel afvalvolume in de markt zetten. Ze gaan voor een aanpak met de kernwoorden circulair, samenwerking en grensverleggend.
- Samenwerkingsverbanden Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Publiek belang
De leden collectief en individueel bijstaan bij het vervullen van de bestuurstaken en invulling arbeidsvoorwaardenbeleid.
Financieel belang
Jaarlijkse contributie (ca. € 70.000,-).
Bedrijfsactiviteiten
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is de organisatie die alle gemeenten in Nederland en de overzeese gebieden verbindt. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzonderheden te vermelden.
- Samenwerkingsverbanden Samenwerking Midden-Limburg (SML)
Samenwerking Midden-Limburg (SML)
Vestigingsplaats
Roermond
Publiek belang
Organiseren netwerkstructuur voor bundeling en coördinatie van regionale projecten en trajecten op economisch, sociaal en fysiek terrein.
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage ca. € 30.000,- (€ 0,60 per inwoner voor de proces-/organisatiekosten).
Bedrijfsactiviteiten
De samenwerking tussen 7 Limburgse gemeenten en de maatschappelijke partners is er op gericht de groene, verbindende en aantrekkelijke identiteit van Midden-Limburg te behouden en waar nodig te versterken. Door de samenwerking wordt bijgedragen aan een innovatieve en duurzame ontwikkeling van deze regio en het realiseren van maatschappelijke opgaven.
Ontwikkelingen
De thema’s waar SML zich op richt zijn bepaald in de Agenda voor Midden-Limburg. Deze zijn vertaald in de Strategische Investeringsagenda Midden-Limburg. De werkvelden hebben de thema’s geoperationaliseerd en zijn met concrete projecten aan de slag gegaan.
- Samenwerkingsverbanden Keyport 2020
Keyport 2020
Vestigingsplaats
Weert
Publiek belang
De aangesloten partijen slaan de handen ineen om de economische structuur van de regio duurzaam te versterken en het vestigingsklimaat te verbeteren.
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage ca. € 138.000,- (€ 2,75 per inwoner).
Bedrijfsactiviteiten
Kenmerkend voor Keyport is, dat het kleinschalige en veelzijdige Midden-en Kleinbedrijf (MKB) een onmiskenbaar aspect van het Keyport DNA is. Het MKB fungeert als banenmotor van de regio waarbij vijf sectoren van nature sterk vertegenwoordigd zijn. Naast de toonaangevende sectoren maakindustrie en agribusiness zijn deze logistiek, leisure & retail en zorg. Omdat het MKB als vliegwiel dient voor de totale economische structuur zet Keyport vol in op het verder versterken van het MKB. Wanneer de regionale banenmotor MKB op volle toeren draait, volgt daaruit vraag naar goed opgeleid personeel. Personeel dat opgeleid wordt door het goed aansluitend onderwijs.
Ontwikkelingen
Een van de belangrijkste opgaven voor Keyport is het behoud en creëren van werkgelegenheid. Keyport werkt hier actief aan langs meerdere routes.
In de raadsvergadering van 10 juni 2020 is het concept Routeplan Keyport Next Level 2021-2024 behandeld. Het Routeplan Keyport Next Level geeft richting aan de ambitie en doelstellingen voor de periode tot 2025. Door uitvoering te geven aan dit plan kan er antwoord worden gegeven op de grote uitdagingen die er liggen, zoals de omslag van lineair naar circulair, arbeidsmarktvraagstukken, robotisering en digitalisering. In de “Next Level” wordt ingezet op massa en schaalvergroting, focus, innovatie en samenhang, zichtbaarheid en verbinding. Op organisatieniveau wordt de capaciteit in lijn met de ambities gehouden. - Samenwerkingsverbanden Regionale samenwerking leerlicht RMC
Regionale samenwerking leerplicht RMC
Vestigingsplaats
Weert
Publiek belang
Toezicht naleving leerplicht.
Financieel belang
Bedrijfsactiviteiten
Ontwikkelingen
- Samenwerkingsverbanden Inkoopcentrum Zuid
Inkoopcentrum Zuid
Vestigingsplaats
Echt
Publiek belang
Efficiënt en effectief inkopen, rekening houdend met de specifieke wet- en regelgeving van publieke instellingen. Hierbij is eveneens aandacht voor duurzaamheid, social return en de positie van het regionale MKB.
Financieel belang
De gemeente Weert is lid van de coöperatieve vereniging. Daarvoor betalen we een jaarlijkse bijdrage.
Bedrijfsactiviteiten
Als het kennis- en expertisecentrum voor haar leden is Inkoopcentrum Zuid gericht op innovatieve en creatieve oplossingen voor inkoopvraagstukken. Het creëert aldus meer mogelijkheden voor optimaal en maatschappelijk verantwoord inkopen, slim gebruikmakend van de ruimte die de wet- en regelgeving biedt. Tevens sluit Inkoopcentrum Zuid zelfstandig raamovereenkomsten, waaraan leden kunnen deelnemen. Leden die tijdelijk behoefte hebben aan een (parttime) inkoopspecialist in eigen huis, kunnen daarvoor terecht bij Inkoopcentrum Zuid.
Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden.
- Samenwerkingsverbanden ECGeo (Expertise Centrum GEO)
EC Geo (Expertise Centrum GEO)
Vestigingsplaats
Heythuysen
Publiek belang
Borging van continuïteit, kwaliteitsverbetering en eenheid van ruimtelijke data (Geografische informatie).
Financieel belang
Bedrijfsvoering.
Bedrijfsactiviteiten
Samenwerkingsvorm met als doel invulling te geven aan de wettelijke verplichtingen uit de Wet BGT en vervolgens aan het optimaliseren van het beheer en gebruik van Geo informatie.
In ECGeo vormen de deelnemende gemeenten (Roermond, Leudal, Weert en Nederweert) samen één bestuurslaag: het bestuur. Elke gemeente heeft één stem.
Ontwikkelingen
Het nut en belang van GEO-informatie is groter dan ooit. Het goed op orde hebben van deze data is van groot belang voor de uitdagingen van de toekomst. Er zal intensievere samenwerking tussen de verschillende werkvelden ontstaan, waarbij GEO-informatie de sleutel tot verbinding vormt. Daarom is het voor ECGeo belangrijk zich te verbreden en bekwamen in informatie- advisering en innovatie rondom GEO-informatie.
De belangrijkste ontwikkeling is de doorontwikkeling van de GEO-basisregistraties. Hierin wordt medio 2025 een eindbeeld geschetst van een 3D- samenhangende objectenregistratie waarin minimaal (delen van) de BGT, BAG, WOZ en BOR een positie krijgen. De huidige registraties gaan in elkaar op en worden aangevuld met informatie over de objecten in deze registraties van andere bronhouders. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Nationaal Wegenbestand (NWB) van Rijkswater-staat of de leggers van de waterschappen. Deze ontwikkeling betekent veel voor alle organisaties die momenteel in deze registraties actief zijn en kan organisatorisch van intensievere samen-werking tot het in elkaar opgaan van organisaties betekenen.
In het geval van ECGeo waarin binnen de gemeenten versnippering in de uitvoering en beheer is ontstaan (WOZ bij een belastingsamenwerking, BAG en BOR bij de afzonderlijke gemeenten, ECGeo BGT en GEO-component in de andere registraties) kan dit afhankelijk van de keuze van de opdrachtgevers grote impact hebben. Elke afzonderlijke vermelde taak kan in theorie bij verschillende partijen liggen, mits er goed wordt samengewerkt. Binnen ECGeo worden voorzichtige pilots uitgevoerd om grip te krijgen op thema’s binnen deze ontwikkeling.